Hoe organiseer je een vergadering? Wat voor samenkomst je ook wilt houden, het staat of valt bij een goede voorbereiding. Hoe beter je een vergadering organiseert hoe effectiever de vergadering zal verlopen. Besteed daarom voldoende tijd aan de planning van een meeting.
Het onderstaande stappenplan helpt je om elke vergadering te organiseren.
Stap 1: Bepaal het doel van de vergadering
Stap 2: Wie moeten er echt bij de bespreking aanwezig zijn?
Stap 3: Maak agendapunten
Stap 4: Kies een vergaderlocatie
Stap 4: Plan de vergadering in. Kies een tijdstip maar ook een eindtijd
Stap 5: Stuur de agendapunten door
Als je een vergadering organiseert is het natuurlijk belangrijk om aandacht te besteden aan de vergaderlocatie. Waar moet je op letten:
Maak een inventarisatie van de benodigdheden voor de meeting:
Niet elke vergadering is hetzelfde. Soms is een vergadering heel casual en met een kleine groep.Soms ook officieel en is het aantal deelnemers groter.
De volgende rollen zijn handig bij elke soort vergadering:
Voorzitter: De voorzitter bewaakt het proces van de vergadering. Die zorgt er voor dat alle agendapunten worden behandeld. Maar ook dat deze punten behandeld worden binnen de tijd die voor deze punten zijn gegeven.
Notulist: Een notulist is iemand die verantwoordelijk is voor de notulen tijdens de vergadering. Het is niet effectief als iedereen tijdens de vergadering gaat meeschrijven. Daarom is het handig om altijd een notulist aan te wijzen als je een bespreking organiseert.